Door Jelke Nijboer op 31 augustus 2019

Bericht aan de leden van de PvdA van de fractievoorzitter en afdelingsvoorzitter.

Beste leden,
Helaas moeten wij bekend maken dat de PvdA-fractie van onze gemeenteraad afscheid heeft genomen van Simon ter Heide. Het afgelopen half jaar is gebleken dat er te veel meningsverschillen zijn over de inhoudelijke politieke koers, alsmede de toonzetting in het debat, tussen Simon ter Heide enerzijds en de rest van de fractie anderzijds. De fractie is tot de conclusie gekomen dat er een onwerkbare situatie is ontstaan en heeft besloten zonder Simon ter Heide verder gaan.
De voorgeschiedenis is dat Simon kort na de verkiezingen, in maart vorig jaar, vanwege ernstige ziekte langere tijd op non-actief heeft gestaan. En juist in die periode kwam de PvdA, voor het eerst na 12 jaar, weer in de coalitie. Alle partijen in de gemeenteraad hebben gezamenlijk een raadsprogramma opgesteld. Dus niet een coalitieprogramma van drie coalitiepartijen, maar een door oppositie- en coalitiepartijen gedragen raadsprogramma werd de basis voor de nieuwe coalitie. Zo is er in enkele maanden tijd een totaal nieuwe politieke realiteit ontstaan. Veel nieuwe raadsleden, een nieuwe coalitie met een PvdA wethouder en een PvdA-fractie met 3 nieuwe leden. En we waren geen oppositiepartij meer, maar een coalitiepartij in een collegiaal werkende gemeenteraad.
In november keerde Simon terug in de politiek en hebben wij hem met open armen ontvangen in de fractie. Het werd echter al gauw duidelijk dat Simon moeite had om aan de totaal nieuwe situatie te wennen. Steeds vaker bleek dat Simon´s mening sterk afweek van de andere fractieleden en daar hebben we dan ook de nodige discussies over gevoerd. Ondanks vele pogingen om op één lijn te komen, bleven de meningsverschillen helaas opspelen. Uiteindelijk leidde dat zelfs tot toenemende spanningen en demotivatie bij individuele fractie- en commissieleden.
Over de zomer heeft fractievoorzitter Jelke Nijboer in samenspraak met het afdelingsbestuur twee prominente leden, te weten Lien Dankbaar en bestuurslid Ype Dijkstra, bereid gevonden om te bemiddelen. Dit heeft echter niet geresulteerd in werkbare oplossingen. Verschillen van inzicht tussen Simon enerzijds en de andere fractieleden anderzijds bleven helaas bestaan. Zodoende is, in overleg met het afdelingsbestuur, het moment gekomen dat de fractie heeft besloten zonder Simon ter Heide verder te gaan.
Gezien het feit dat Simon zo’n belangrijke rol heeft gespeeld voor de PvdA Ooststellingwerf is dit een zéér pijnlijke stap; een beslissing die wat ons betreft alleen maar verliezers kent. Fractie en bestuur hebben veel respect, bewondering en dankbaarheid voor het werk dat Simon in de afgelopen jaren voor de PvdA heeft gedaan.
Jelke Nijboer, fractievoorzitter
Annelies Stolp, afdelingsvoorzitter

Jelke Nijboer

Hallo mijn naam is Jelke Nijboer. Waarom de PvdA? Dat is een moeilijke maar tegelijk ook een gemakkelijke vraag. Ik sta voor de motto’s samen: Samen werken, Samen leven, Samen delen. Maar ook, er samen voor zorgen dat er geen tweedeling in de maatschappij ontstaat waardoor er een groep is die zich alles kan veroorloven