28 december 2013

Eten gooi je niet weg

Dat vinden we allemaal! Toch doen we dit nog altijd: dagelijks verdwijnen er kolossale hoeveelheden eten in vuilnisbakken, meer dan ooit. Terwijl er tegelijkertijd miljoenen mensen honger lijden. En het milieu onnodig wordt belast!
We weten het, maar doen er nog steeds te weinig aan. Als consument en als overheid. De actie ‘Foodbattle’ van Vrouwen van Nu helpt ons als consument om het beter te doen. Want eerlijk is eerlijk: we zijn verwend. We verwachten op elk moment volle schappen etenswaren met een ruime houdbaarheidsdatum bij de supermarkt. Supermarkten die aan die verwachting willen voldoen hebben daardoor dagelijks teveel producten: die belanden uiteindelijk in de vuilnisbak. Conserven over de houdbaarheidsdatum gooien we gemakkelijk weg: vrijwel altijd onnodig! En het verwerken van restjes, of het kopen van ‘lelijke’ groente zoals kromme komkommers doen we ook nog altijd minimaal.
Aan de regels bij voedselgebruik moeten ook vanuit de overheid zeker zaken veranderen. De regels die ooit gesteld werden in het kader van voedselveiligheid, met voor toen overigens goede argumenten, zijn niet meer van deze tijd. Het is te gek voor woorden dat een bakker prachtige verse broden aan het eind van de dag weg moet gooien omdat het niet aan bijvoorbeeld voedselbanken geschonken kan worden, omdat het niet voldoet aan allerlei verpakkingseisen. En dat heel veel conserven, blikken en potten, weggegooid worden die over de houdbaarheidsdatum zijn, terwijl we al lang weten dat veel voedsel heel veel langer gebruikt kan worden en van uitstekende kwaliteit is.

Lutz Jacobi

Ik ga meedoen met de actie “Eten gooi je niet weg “!. En ik hoop op navolging van  heel veel mensen. Zodat we de waarde van voedsel weer gaan zien, ons minder verwend gaan gedragen, en daarmee beweging kunnen brengen aan die rare manier waarop wij met z’n allen omgaan met eten. Onze basisbehoefte!