15 september 2014

‘Ik geef je letters’

Je zou het niet zeggen, maar in ons land zijn er rond de 1,3 miljoen mensen laaggeletterd. Een kwart daarvan is analfabeet. Als je zelf kunt lezen, kun je je niet voorstellen hoeveel je dan moet missen, net zoals wanneer je niet kunt schrijven! Mensen kunnen geen krant of overheidsinformatie lezen, geen handleiding lezen, geen formulier invullen, niet google-en om iets op te zoeken, niet op ‘reis’ gaan door zich te verliezen in een mooi boek. Met lezen kun je de wereld ontdekken, kun je avonturen beleven Meer dan een vijfde van alle mensen in Nederland kan niet of nauwelijks lezen of schrijven, en daar moet alles aan gedaan om dit te veranderen.

Deze week is de week van de alfabetisering en het bevorderen van de geletterdheid. De Fryske bibliotheken starten met Digi-Taalhuizen: de eerste mocht ik afgelopen maandag, samen met de burgemeester van Oosterstellingwerf, openen in Oosterwolde. Digi-Taalhuis, wat een geweldig initiatief! Ontwikkeld door de Friese bibliotheken onder regie van Stichting Lezen en Schrijven samen met het Bondgenootschap voor Geletterdheid Fryslan. De Provincie Fryslan heeft de ontwikkeling van het initiatief gestimuleerd met subsidiegelden.

Het Digi-Taalhuis kan een belangrijke bijdrage leven voor mensen die willen leren lezen en schrijven. Vrijwilligers en professionals geven er taalles aan wie maar wil. Je bent nooit te oud om het te leren! Vertel over het initiatief aan mensen om je heen, zegt het voort. Want jij kunt lezen! En de kans is groot dat er mensen in je omgeving zijn die het niet kunnen, waar mensen zich, zo onterecht!!, nog vaak voor schamen en niet over praten. Zou prachtig zijn als we de geschreven wereld voor ze kunnen openen!!

Lutz Jacobi