Door op 17 juni 2013

font-size:10.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;}

In de raad van 18 juni is een motie van de PvdA aangenomen waarin het college wordt opgedragen onderzoek te doen naar kunstgrasvelden. In Ooststellingwerf zijn tot nu toe geen kunstgrasvelden aangelegd. Kunstgrasvelden zijn altijd bespeelbaar. In vergelijking met grasvelden een hele vooruitgang, geen last van droogte of te veel water. De PvdA en D66 willen dan ook dat het college samen met de sportverenigingen bekijkt of er kunstgrasvelden kunnen worden aangelegd.

Ooststellingwerf is een sportieve gemeente, er wordt niet alleen veel gezwommen, geturnd en geskeelerd, maar ook veel gevoetbald en gekorfbald. Om deze veldsporten te kunnen beoefenen zijn sportvelden nodig. De gemeente legt deze sportvelden aan en onderhoudt ze. Door wisselende weersomstandigheden zijn de velden de ene keer beter bespeelbaar dan de andere keer. Als het te lang droog is moeten de verenigingen extra sproeien om een goede grasmat te krijgen, als het te nat is kan er niet op de velden worden gespeeld omdat de grasmat daar te veel door wordt belast.

D66 en PvdA willen graag dat er in onze gemeente kunstgrasvelden worden aangelegd. Door kunstgras kan het sportveld langer en intensiever worden gebruikt. Ook bij slechte weersomstandigheden (droogte, regen, vorst) kan het veld worden bespeeld. Er kunnen meer wedstrijden worden gespeeld omdat het niet ontzien hoeft te worden zoals een grasveld. Na een langere tijd van slecht weer kan een kunstgrasveld nog steeds worden gebruikt, terwijl dit bij grasvelden moeilijk of niet mogelijk is.

PvdA raadslid Fimke Hijlkema: ‘onze sporters hoeven niet langer afhankelijk te zijn van het weer om te kunnen voetballen of korfballen, onze sporters verdienen goede sportvelden’. Tammo Munting van D66 voegt daaraan toe “en op termijn zou het voor de gemeente nog wel eens voordeliger kunnen uitpakken.” Beide partijen dienen tijdens de behandeling van de kadernota voor 2014-2017 dan ook een motie in, waarin zij het college vragen in samenwerking met de sportverenigingen te kijken naar de mogelijkheden om kunstgrasvelden aan te leggen in onze gemeente. Deze motie werd aangenomen.

Waar ben je naar op zoek?