28 juni 2015

Tour on Boer

Column Lutz  Jacobi

Vrijdag fietste  ik mee met Tour on Boer in Fryslan! Een initiatief van vier enthousiaste, jonge, boerinnen.

Het bewustzijn over ons voedsel is groot: iedereen wil weten waar ons voedsel vandaan komt, hoe het wordt geproduceerd, of het biologisch is, of niet. En wat biologisch nou eigenlijk echt inhoudt. En hoe t zit met dierlijk voedsel: hoe leven de dieren, wat eten ze, en waarom ? Terechte vragen over ons voedsel, het is immers onze belangrijkste bestaansbron.

De Tour on Boer was een fietstocht langs verschillende melkveebedrijven. Er fietsten politici, boeren, een huisarts, bioloog, directeur van een Jumbo supermarkt….en vele anderen,  mee. Ook was er  vertegenwoordiging vanuit Friesland Campina. Om bijvoorbeeld uit te leggen hoe het zit met de prijs van melk in de supermarkt. Met natuurlijk ruimte voor alle soorten vragen, en discussie.

In de Tweede Kamer worden veel ‘ronde tafelgesprekken’ georganiseerd over allerlei belangrijke zaken en ontwikkelingen. Daarbij worden betrokkenen, vanuit alle belangenorganisaties, vertegenwoordigers,  uitgenodigd. Belangrijk, noodzakelijk, en altijd nuttig. De tour lijkt daar wel op,  maar in deze vorm lekker buiten en op de fiets meer een ‘ronde van Fryslan gesprek’. Waarbij we onderweg ook nog lekker konden genieten van het mooie landschap bij Workum!  Net even anders dus dan in een vergaderzaal…. Gelukkig was het vrijdag een echte zomerdag!!!!

Zie ook : www.lutzjacobi//twitter.com