27 juni 2013

Tweede Kamerlid bezoekt OlmenEs

Otwin van Dijk, Tweede Kamerlid voor de PvdA, bezocht vrijdag 28 juni OlmenEs, een woon- en werkgemeenschap voor 130 volwassenen met een verstandelijke beperking in Appelscha. Ook enkele fractieleden van de PvdA Ooststellingwerf waren bij dit werkbezoek aanwezig.

Onlangs heeft Staatssecretaris Van Rijn (tevens PvdA) zijn plannen voor hervorming van de Langdurige Zorg met de Tweede Kamer besproken. Ouderen en mensen met een beperking moeten langer thuis blijven wonen met hulp van mantelzorgers en ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) die gemeenten uitvoeren. Alleen mensen met een zware beperking kunnen in zorginstellingen binnen de nieuwe kern-AWBZ blijven.

Kamerlid Van Dijk wil zich graag op de hoogte stellen wat dit concreet voor bewoners en medewerkers in de zorg gaat betekenen. Hij had een ontmoeting met enkele bewoners en medewerkers en bracht een bezoek aan een werkgebouw en een woongebouw om te zien hoe bewoners van OlmenEs met elkaar samen wonen, werken en leven.

Hieronder enkele foto’s van het bezoek.
Otwin van DijkDSC04226DSC04247 DSC04255 DSC04265 DSC04267 DSC04285