Door op 22 maart 2014

Zetelverlies grote teleurstelling

De uitslagen op de borden in het gemeentehuis aan het eind van de spannende verkiezingsavond liegen niet. De PvdA verliest en komt met 18 % van de stemmen uit op vier zetels. De hoop dat de intensieve, positieve campagne tegen de stroom in zou leiden tegen tot handhaving van onze vijf zetels werd de bodem ingeslagen. De teleurstelling was enorm. Het opboksen tegen de landelijke trend bleek uiteindelijk toch een onmogelijke missie.
uitslag 2014
Er veranderde weinig in de samenstelling van de raad. De door ons verloren zetel kwam door de aangegane lijstverbinding met de PvdA verrassend terecht bij Groen Links. Verder verloor Ooststellingwerfs Belang één zetel aan hun tegenpool Stellingwerf Plus. Iets waar vooraf niemand rekening mee had gehouden.

Voor de PvdA komen nu in de raad Simon ter Heide, Fimke Hijlkema, Jelke Nijboer en nieuwkomer Geeske Mulder. Voor Wim Kunst en Herman Spoelstra waren de druiven erg zuur. Hun zeer gewaardeerde inspanningen de afgelopen vier jaar in de commissies werd niet beloond. Jammer, want zij hadden echt een raadszetel verdiend. De politieke werkelijkheid is helaas soms erg onbevredigend. Zij blijven wel raadsopvolger, maar hebben besloten om geen commissiewerk meer te doen. Langs deze weg wil ik hen bedanken voor alles wat zij de afgelopen jaren voor de PvdA hebben gedaan. Hun werk zal worden overgenomen door Albertine Vledder en Jorrit Knol. Dat betekent een aanzienlijke verjonging. Voor hen de gelegenheid om ervaring op te doen. Wij wensen hen veel succes.
Wat de verkiezingsuitslag voor gevolgen zal hebben is afwachten. De collegeonderhandelingen starten op korte termijn onder leiding van informateur Jan Hamstra.
Rest mij iedereen te bedanken die heeft bijgedragen aan de door vriend en vijand geprezen campagne. Het was geweldig!

Waar ben je naar op zoek?