Even voorstellen: Ype Dijkstra, voorzitter PvdA Ooststellingwerf

16 juni 2021

In een aantal artikelen stellen we u voor aan actieve leden van PvdA Ooststellingwerf. Dit keer stellen we u voor aan Ype Dijkstra, voorzitter van PvdA Ooststellingwerf. Ype werd geboren op de 16e van december in 1944 in Oranjewoud. Hij groeide op in Fochteloo (De Fochtel) waar de ouders  in 1946 eerst een boerderijtje pachten en later zelf een kleine boerderij konden verwerven. Aan de keukentafel werd Fries gesproken. Op straat Stellingwarfs. Rijkdom in een klein dorp van een paar honderd inwoners.

Na de ambachtsschool in Oosterwolde ging Ype aan het werk bij Philips in Drachten als storingsmonteur in dag- en nachtdienst. Hij kwam er achter dat de opleiding aan de ambachtsschool toch wel erg smal was, en ging daarom avondstudies doen.

Al snel werd Ype actief in en voor de jongerenorganisatie Blauwe Beweging zoals de drankbestrijdingsorganisatie ANDO werd genoemd. Later jarenlang actief in de, volwassenen, ANDO waarvan jarenlang als algemeen voorzitter. Via deze weg raakte Ype ook betrokken bij de Federatie van Jongerengroepen van de Partij van de Arbeid.

Ype is getrouwd met Joke en kregen samen twee kinderen Atze en Maaike. Begonnen in een mooie flat aan de Apeldoornse IJsselstraat. Drukke, maar prachtige, jaren. In die tijd bouwde Philips in Apeldoorn een grote fabriek waar computers gemaakt zouden worden. Ype ging daar aan de slag. Eerst als elektroman voor de hoog- en laagspanning installaties later als chef van de elektrotechnische werkplaats. Aan het einde van de zestiger jaren ging hij deel uitmaken van de bedrijfsleiding van een groot landelijk en internationaal opererend elektrotechnisch installatiebedrijf.

In 1970 verhuist het gezin naar Epe. Naast de ANDO blijft Ype ook actief voor de Partij van de Arbeid federatie Emst, Epe, Oene en Vaassen. De PvdA, die in Epe samen met de VVD, een toonaangevende positie had, was zéér actief in de gemeente. Zelden had Ype de raadzaal van binnen gezien. Toch werd hij in 1974 gekozen als lid van de gemeenteraad. De PvdA was nóg groter geworden. Met het gezin kamperend op Terschelling kwam in de zomer het telefoontje dat Ype beslist wethouder moest worden! Ype, Joke en de kinderen kregen de schrik van hun leven. Maar zo ging het. Tien jaren wethouder in Epe. Twee maal lijststrekker. Fantastische fractieleden. Geweldige organisatie van en in de Partij. Ongelooflijk veel contact met de bevolking van de vier Veluwse dorpen. Machtig!

In 1984 werd Ype burgemeester van de Nood Hollandse gemeente Barsingerhorn. In 1985 naast Barsingerhorn burgemeester van de gemeente Niedorp. Hier maakte Ype een Streeksgewijze Gemeentelijke herindeling mee. In 1990 werd Ype burgemeester van de nieuw gevormde, grotere, gemeente Niedorp. Prachtige jaren in de Kop van Noord Holland. Fijne, maar pittige mensen die snel “ja” of “nee” zeggen. Heerlijk!

In 1992 werd Ype burgemeester van de, in 1984 nieuw gevormde, Friese gemeente Boarnsterhim. Terug in het “heitelân”! De gemeente vroeg méér dan gewone aandacht. Landschappelijk, recreatief en maatschappelijk een prachtige en (vooral ook politiek) boeiende gemeente in het hart van het Friese waterland.

In 2004 ging Ype op verzoek aan de slag in de Flevolandse gemeente Zeewolde. Vooral om een aantal bestuurlijke vraagstukken het hoofd te bieden. Aanvankelijk met de bedoeling het burgemeestersambt hier 1 ½ jaar te bekleden is dat toch tot 2007 uitgelopen. Zeewolde; een bijzondere gemeente met een bevolking afkomstig uit alle delen van ons land. Een gemeente ook waar de (bestuurs-) cultuur nog niet was ingesleten maar z’n plekje nog moest vinden.

In 2007 ging Ype, de grotendeels autodidactische bestuurder, definitief met pensioen. Onze langjarige wens om een Finse woning te kunnen bewonen ging in Oosterwolde met z’n prachtige ligging en landschap in vervulling. Wij woonden met heel veel plezier in ons huis dat wij (naar de Finse afgeknotte berg) Tunturi noemden. Nu, na ruim dertien jaar, is het ook al in verband met de mobiliteit, verstandig dat wij wat kleiner gaan wonen. Wij konden in Roden een fraai appartement op de begane grond aan de Jasmijnlaan betrekken.

Ooststellingwerf heeft een rijke sociaal democratische geschiedenis. De Partij van de Arbeid bracht er, samen met anderen, vele materiele en immateriële zaken tot stand. Toen de partij in 2019 een beroep op mij deed om het bestuur in Ooststellingwerf te willen versterken reageerde ik daar bevestigend op. In die traditie iets te kunnen doen is geen strafwerk! Sinds eind 2020 mag ik zelfs de voorzittersrol vervullen. Met de collega’s in het bestuur, met onze fractie in de gemeenteraad met onze wethouder én met onze leden is dat beslist een bestuurlijk plezier dat ik graag nog een jaartje wil voortzetten.

Ype Dijkstra.