Fractie bezoekt Voedselbank

Door Fimke Hijlkema op 6 februari 2023

De fractie van de PvdA Ooststellingwerf bracht op donderdag 2 februari jl. een bezoek aan de voedselbank. Voorzitter Ate Duursma vertelde uitgebreid over het werk van de voedselbank. In 2000 werden de eerste voedselbanken opgericht in Nederland en men ging er van uit dat deze tijdelijk zouden zijn. Inmiddels is het 2023 en is de voedselbank meer dan nodig! Er zijn er 172 in Nederland, met ruim 500 uitgiftepunten. In totaal zijn er daarbij in Nederland 13.000 vrijwilligers actief.

Hoe zit het in Ooststellingwerf?

In Ooststellingwerf is men al langer bezig, in verschillende panden. Sinds 2006 huurt men het huidige pand. De voedselbank is een zelfstandige stichting, waar ongeveer 25-30 vrijwilligers actief zijn. Het bestuur bestaat uit 5 mensen. De vaste lasten, zoals huur, gas, water en licht worden gesubsidieerd door de gemeente. Voedsel krijgt men van winkels en via de Voedselbanken Nederland, centraal uitgiftepunt in Houten en Fries uitgiftepunt in Drachten. De voedselbank krijgt ook veel donaties van stichtingen en particulieren. En Ooststellingwerfse ondernemers ondersteunen onder andere door het beschikbaar stellen van koelcellen als dat nodig is. Als er onvoldoende verse groente, fruit of zuivel is wordt er bijgekocht.

Hoeveel gezinnen helpt men op dit moment?

Op dit moment worden ongeveer 90 gezinnen geholpen door de Voedselbank. Dit aantal is behoorlijk hoger dan in 2022 toen er nog zo’n 45 klanten waren. Landelijk ziet men ook een stijging van 30% de laatste tijd.

Hoe werkt het voor de mensen die gebruik willen maken van de voedselbank?

Iedereen kan zich melden bij de voedselbank. Er vindt een screening plaats om te bekijken of mensen in aanmerking komen voor een bijdrage op basis van een normbedrag. Er wordt per gezin/persoon rekening gehouden met de kosten voor huur/energie/verzekeringen/water etc. De klanten mogen een half jaar blijven en na dat half jaar wordt er opnieuw een check gedaan op het inkomen.

Worden er ook andere producten dan voedsel verstrekt?

De Voedselbank werkt samen met stichting ‘Jarige Job’. Dat betekent dat kinderen die jarig zijn een pakketje krijgen met daarin een cadeautje, spullen om te trakteren op school, vlaggetjes, iets lekkers etc. Ook heeft men de beschikking over menstruatieproducten.

Wat vindt de fractie ervan?

De fractie was erg onder de indruk van het goede werk van de Voedselbank. Fractievoorzitter Bart Polpe bedankte de aanwezige vrijwilligers/bestuursleden van de voedselbank hartelijk voor de uitleg en voor het goede werk dat zij doen. De PvdA Ooststellingwerf is van mening dat het natuurlijk beter zou zijn als iedereen een inkomen had, waarmee het niet nodig is een beroep te doen op de Voedselbank. Maar zover is het helaas nog niet.

Fimke Hijlkema

Ik ben sinds 1987 lid van de Partij van de Arbeid omdat ik het erg belangrijk vind dat iedereen de kans krijgt zich naar beste kunnen te ontwikkelen. Helaas is het zo dat het verschil tussen arm en rijk en tussen gezond en ongezond steeds groter wordt. We moeten ons uiterste best doen om een

Meer over Fimke Hijlkema