Themabijeenkomst: Vóór 2050 van het aardgas af; maar hoe?

Door Jan Vledder op 11 januari 2022

AANKONDIGING THEMA-AVOND OVER WARMTE TRANSITIE
27 januari 2022 19.30 Biosintrum

Themabijeenkomst: Vóór 2050 van het aardgas af; maar hoe? Dat is geen ver-van-mijn-bed-show, want er moeten nú al belangrijke keuzes gemaakt worden! In 2050 alle woningen in Nederland van het aardgas af, dus ook in Ooststellingwerf. Maar wat betekent dat concreet? Hoe gaat deze mega klus aangepakt worden? En wie gaat wat betalen? Allereerst moet duidelijk worden welke alternatieven haalbaar zijn in onze gemeente.

Isoleren van woningen is een belangrijke eerste stap, maar dan? Zonne-energie alléén is niet genoeg en heeft bovendien veel te grote schommelingen. Mega-windmolens willen we in onze mooie omgeving niet. En voor aquathermie (wat nog maar in de kinderschoenen staat) hebben we hier te weinig oppervlaktewater. Dus welke alternatieve energiebronnen passen hier in Ooststellingwerf dan wel?
En bijna álle huizen aanpassen; hoe gaat dat straks gebeuren; individueel, per straat, per wijk, per dorp? En hoe worden inwoners bij die ingrijpende toekomstige veranderingen betrokken? De gemeente heeft een Warmtetransitie Visie gemaakt, maar dat is nog geen concreet plan. Wat willen we wel en wat niet? Welke opties zijn haalbaar en betaalbaar?

De PvdA Ooststellingwerf organiseert op 27 januari 2022 om 19.30 een informatieve thema-avond in het Biosintrum met de volgende sprekers:

Timo Veen (projectleider en adviseur duurzaamheid | TiMove; betrokken als projectleider bij het opstellen van Warmtetransitie Visie bij verschillende gemeenten) zal ingaan op de mogelijkheden en onmogelijkheden van alternatieve energiebronnen ter vervanging van aardgas in Ooststellingwerf.

Jesse Buiteveld (projectontwikkelaar bij HoSt Bio-energie) geeft een presentatie over de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van groen-gas productie en over de mogelijkheden en haalbaarheid voor toepassing hiervan in Ooststellingwerf.

Fimke Hijlkema (wethouder duurzaamheid Ooststellingwerf) zal vervolgens uitleg geven over de regierol van de gemeente en hoe er toegewerkt wordt naar een concreet plan van aanpak.

Let op: dit evenement vindt plaats op 27 januari vanaf 19.30 uur in het Biosintrum, met inachtneming van de dan geldende coronamaatregelen. Indien fysiek samenkomen niet mogelijk blijkt te zijn wordt de bijeenkomst gestreamd. Iedereen die zich opgeeft is welkom. Achteraf is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

AANMELDEN KAN VANAF NU door een mail te sturen naar [email protected]

Namens de fractie van PvdA Ooststellingwerf,
Met vriendelijke groet,

Jan Vledder