Woningbouw in Ooststellingwerf: “In gelul kan je niet wonen”

Door Jan Vledder op 8 april 2021

In de laatste raadsvergadering ging het over het bouwen van woningen. Groot en klein. Zelfs Tiny Houses! En overal. In het buitengebied (of niet volgens sommige partijen), op het erf van een voormalig agrarisch bedrijf (of juist hier niet volgens anderen) en binnen het bestaand bebouwd gebied (of ook hier vooral niet zegt een derde groep).

Het hebben van een huis is voor veel mensen een belangrijk onderwerp. Je zult in deze tijd maar een woning moeten huren of kopen! Dat is niet gemakkelijk. Er zijn al weinig beschikbare woningen en als ze er zijn, zijn ze duur. Enfin, daar is in ieder geval iedereen het wel over eens.

Dus er moet wat gebeuren. En niet alleen praten over bouwen, er moet ook echt worden gebouwd.

Wij hadden binnen de PvdA in Amsterdam vroeger een wethouder die daar toen heel duidelijk over was: “In gelul kan je niet wonen” was zijn motto (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Schaefer) en hij zorgde ervoor dat er gebouwd werd. Een echte PvdA mentaliteit. Zo moet dat.

De tijden zijn ondertussen wel wat veranderd. Wat bouwen betreft moet de gemeente naar de provincie. De provincie bepaalt de woonquota die er per gemeente zijn. Constant overleg tussen provincie en gemeente is dus nodig. Gé Bouma van het CDA is (samen met anderen) hard aan het trekken om de quota van onze gemeente “op te rekken”. Zij heeft (waarschijnlijk) als beleidsmedewerker bij de CDA Statenfractie Fryslân ook rechtstreeks toegang tot de bestuurder(s) die over de quota gaan. Gé probeert dus als een leeuwin de belangen van onze gemeente te behartigen. En ze doet nu diverse voorstellen om, met gebruikmaking van sluiproutes binnen de regels, meer gedaan te krijgen. Ik vind dat eigenlijk wel prima! Als “groentje” zie je graag dat mensen trekken aan zaken om ze de goede kant op te drukken. Hulde voor Gé!

Helaas blijkt gedurende de vergadering dat Gé wel heel veel wil, maar dat de praktijk weerbarstiger is dan de wens. Gé dient een motie “vreemd” in en dat doet ze samen met Wij Lokaal, StellingwerfPLUS, en GroenLinks. De motie gaat ervan uit dat, ik citeer: “Binnenstedelijk bouwen van woningen vrij is, conform het provinciaal Bestuursakkoord” De gemeente zou hier dus zo mee aan de slag kunnen! Fantastisch!

Direct bouwen op deze locaties dus! Dat zou geen gevolgen hebben voor de gemeentelijke quota.

Helaas blijkt dat niet waar te zijn. De wethouder maakt duidelijk dat deze voorstelling van zaken niet correct is. Binnenstedelijk vrij staat wel in het provinciaal bestuursakkoord maar er staat bij ‘onder de voorwaarde dat we met de gemeenten tot goede afspraken komen over uitbreiding van stad of dorp’. En daar wordt nu juist heel hard aan gewerkt door de wethouder en haar ambtenaren.  Kortom: wat even leuk leek, blijkt niet leuk te zijn. En daar kan Gé niets aan doen en de wethouder ook niet. Feiten zijn feiten. De motie wordt door de indieners teruggetrokken. Einde verhaal?

Ik denk het niet. We moeten niet vergeten dat “je In gelul niet kunt wonen”. Het blijkt namelijk dat onze wethouder (Fimke) ook als een leeuwin aan het vechten is. En er komt licht aan het einde van de tunnel. Dus daar wacht iedereen nu even op.

Wat mij als groentje verbaast is dat we (wat dit onderwerp betreft) elkaar als partijen vliegen zitten af te vangen. Want we willen allemaal hetzelfde: bouwen! Dan (lijkt mij) zou het goed zijn om krachten te bundelen en SAMEN met bijvoorbeeld B&W naar de provincie te gaan om daar te zeggen: In gelul kan je niet wonen. Je contacten in de provincie bewerken. Luistert men daar niet naar: burgerlijke ongehoorzaamheid (dat deed Jan Schaefer ook).

Nu lijkt het net op het verhaal van de noordelijke Lelyspoorlijn. U weet wel: dat is die spoorlijn die er nog steeds niet is. Alle noordelijke provincies wilden destijds een ander traject, diverse partijen wilden een andere vorm (bijvoorbeeld een zweeftrein). Er werden tientallen voorstellen in Den Haag ingediend.

En daar, in Den Haag, zat men mooi te lachen: ze gingen het allemaal bestuderen! En dat doen ze nog steeds. Geen trein. Kom op raadsleden: zorg ervoor dat we wat voor de inwoner van Ooststellingwerf kunnen betekenen. Krachten bundelen en samen dingen regelen! Daar zit de inwoner van onze gemeente wel op te wachten.

Jan Vledder

Wie ben ik eigenlijk? Geboren 16-10-1957 in Grou (als oudste van een gezin van 4 kinderen) met als moeder Janny van der Knoop en vader Geert Vledder. Veel Roder en Fries-er kan het eigenlijk niet… En wij (mijn vrouw Jantina en kinderen Albertine en Janny) wonen al sinds 1996 in Oosterwolde. Ik ben dus een

Meer over Jan Vledder