Natuur, biodiversiteit en ruimtelijke kwaliteit moeten we koesteren!

Ooststellingwerf is een aantrekkelijke gemeente om in te wonen, te werken en te recreëren met veel natuurgebieden, een prachtig landschap en schone lucht. Dat moet zo blijven! De nieuwe Omgevingsvisie is daarvoor een goede basis!

De nieuwe Omgevingsvisie is daarvoor een goede basis! Wij vinden dat agrarische belangen, recreatieve belangen,
gezondheidsaspecten en biodiversiteitsherstel beter met elkaar in evenwicht moeten komen. Bij nieuw te vestigen
bedrijven willen we geen grootschalige stallen meer toestaan.

Wat hier ook bij hoort is een optimaal fietspadennetwerk voor recreatie én woon-werk verkeer. Wij willen mensen bewuster maken van het feit dat groene woonwijken beter bestand zijn tegen klimaatverandering. Tuinen met veel beplanting zijn véél beter bestand tegen extreme hitte, droogte en hoosbuien dan bestrating. Wij zijn voorstander van het (mede) vanuit de gemeente stimuleren van lokale initiatieven voor:
􀡟 vergroenen (‘ontstenen’) van tuinen (www.steenbreek.nl) en uitbreiden openbaar groen;
􀡟 initiatieven van boeren om biodiversiteit, ruimtelijke kwaliteit en bodemgezondheid te versterken (bijv. aanleg
of herstel van boomwallen, bloeiende akkerranden, andere gewaskeuze);
􀡟 aanbieden en consumeren van lokale producten.